25 iunie 2018

Primii mei bani

BCR a demarat proiectul Scoala de Bani din dorinta de a oferi tinerilor o educatie financiara. Si pot sa rezonez cu acest proiect, eu insami fiind cadru didactic la o facultate cu profil economic. Cu aceasta ocazie, au lansat si un concurs FLIP your story, unde poti castiga o bicicleta Pegas. Tot ceea ce trebuie sa faci este sa povestesti ce ai facut cu primii bani economisiti. 


Raspunzand acestei provocari, ce am facut eu cu primii bani economisiti? Imi aduc aminte ca am intrat printre primii la facultate si am obtinut si o bursa de studiu. Eram o studenta silitoare, stateam in prima banca si de-abia luasem un telefon mobil, din acela tip caramida. Nu prea imi venea sa ma uit la ceas pe el, pentru ca eram atenta la profesor si nu voiam sa se simta ofensat. Si totusi, ora de liceu avea 50 minute si cea din facultate 100 minute. Mi se parea obositor si cel mai stresant era faptul ca nu stiam cat mai tine cursul :) Acum ma amuza cand ma gandesc... Asa ca, din prima mea bursa, m-am dus la magazinul din centru si mi-am cumparat un ceas de mana. Pentru mine era scump, deoarece banii se dramuiesc cu greu, mai ales cand esti la facultate intr-un alt oras decat cel in care sta familia ta. Nu te poti bizui decat pe tine. A fost vreo 60 lei, dar mi-a fost foarte util. Am invatat sa am rabdare si sa nu mi se mai para atat de obositor un curs de 90-100 de minute. 

Amintiri din studentie... Tu ce ai facut cu primii tai bani? Pot fi din vreo bursa, din banutii stransi la ziua de nastere, din primul salariu... E extraordinar sentimentul pe care il ai atunci cand iti cumperi ceva cu banii munciti de tine sau stransi cu greu. Vei aprecia mai mult lucrurile cumparate si vei savura inzecit experientele traite, chiar daca e vorba de o suma mica de bani. 

Ce stim despre vitamina B12?

Dupa ce acum 10 luni am devenit vegana, am zis sa ma documentez si eu pe Internet sa vad ce alimente contin B12. Aceasta se gaseste in produsele animale indeosebi, desi multi omnivori sufera de un deficit de vitamina B12, atat de necesara funtcionarii in bune conditii a sistemului nervos. 

1. Cele mai riscante mituri gasite pe Internet si raspandite mai ales pe site-urile romanesti este ca varza acra, ciupercile, drojdia sau alte produse contin B12. Acest lucru este gresit. Doar produsele imbogatite expres cu aceasta vitamina o contin, dar nu pot fi utilizate in mod singular, deoarece veganii si vegetarienii au nevoie de o cantitate mai mare. De aceea, este vital sa iei un supliment de B12. 

2. Al doilea mit foarte riscant este legat de povestile veganilor sau vegetarienilor care spun ca sunt de cativa ani vegani si nu iau suplimente, dar se simt foarte bine. Corpul nostru are depozite de vitamina B12, care se epuizeaza treptat, dupa 3 ani ajungand la un nivel ingrijorator si alarmant, daca nu se suplimenteaza. Sunt cazuri de persoane care isi revin foarte greu, fiind nevoite sa faca injectabil. Riscul pierderii memoriei, echilibrului, starii de bine este prea mari ca sa iti asumi acest risc!!!

Nu va puneti in pericol viata, nu cand este atat de simplu sa previi. Recent, producatorul german de renume WÖRWAG Pharma a intrat pe piata din Romania cu produsul B12 Vital, care se poate procura din farmacii. 

Eu incerc sa am o dieta echilibrata, consumand zilnic minim 7-8 portii de fructe si legume, facand trecerea de la cereale rafinate la cele integrale (orez brun, nu alb, paine integrala nu alba, faina integrala, fulgi de ovaz la micul dejun), de la zaharul alb la cel brut, de la sare la sare de mare, de la cafea la ceai verde. 

Ma bucur de mancarea mea, dar nu uit de vitaminele vitale. B12 nu se negociaza, cel putin in dieta vegana/vegetariana. 

Ai ce sa mananci?

Asta este intrebarea pe care o aud mereu de cand am devenit vegana. De parca ouale, carnea, branza si laptele ar fi singurele alimente. Sunt o multime de fructe pe care am inceput sa le testez de cand am devenit vegana, de la rodii, la pomelo, smochine, fructe de cactus si mango. Am incercat cartoful dulce, despre care credeam ca e un cartof dulce, cum altfel? :) In realitate, are gust de dovleac copt si foarta multa vitamina A. 



Ce am incercat eu sa mananc in aceste 2 luni:
- pizza vegetala
- salate
- mancaruri bazate pe fasole si naut
- mancare de mazare
-focaccia
- budinca de seminte de chia
-smoothies
-milkshake
- orez
-ciabatta cu fasole
-wraps cu naut



 Toate acestea imi asigura proteinele necesare. Pentru grasimi sanatoase consum nuci si seminte, pentru calciu lapte de soia, branza tofu, migdale, smochine, fasole, pentru fier cereale integrale, spanac. 

Singurele vitamine la care trebuie sa fii atent ca vegan sunt vitamina B12 si  vitamina D. Vitamina D o poti lua plimbandu-te prin soare 15-20 minute zilnic sau din produse fortifiate. 

Vitamina B12 este vitala si nu trebuie sa ne jucam cu ea. Este OBLIGATORIE in dieta vegana si vegetariana, desi si unii omnivori au deficiente. Unii nici nu stiu ca au, desi simptomele sunt destul de suparatoare, afectand sistemul nervos: stres, anxietate, lipsa de energie, somn insuficient. 

A fost lansat recent in Romania produsul B12 Vital, care are un nume foarte potrivit pentru ceea ce reprezinta aceasta vitamina pentru noi. Se poate gasi in lanturile de farmacii, fiind lansata de un producator german cu renume WÖRWAG Pharma. 



 Important pentru o dieta sanatoasa: 
-mancati variat
-consumati 7-8 portii de fructe si legume zilnic
-aveti grija sa consumati produse care contin fibre, proteine, calciu, fier, vitamina C
-faceti exercitii si plimbati-va prin soare macar 15 minute zilnic, ca sa va luati doza de vitamina D sau folositi produse fortifiate
-LUATI un supliment de vitamina B12 cu regularitate. Eu iau inca de la inceputul trecerii la veganism, desi am citit ca mai avem rezerve o perioada. Dar de ce sa ne jucam cu viata si de ce sa nu profitam de beneficiile acestei vitamine? 

Dorm mai bine, ma simt mai odihnita, mai energica, mai relaxata, sunt mai eficienta. Si nu numai eu. Am avantajul ca si prietenul meu sa ma insoteasca in aceasta calatorie si acelasi lucru a observat si el. Si pe omnivori ii ajuta aceasta vitamina, pentru ca multi dintre ei sunt deficitari, fara sa stie. 

Ma bucur sa stiu ca numarul veganilor si vegetarienilor creste in fiecare zi, din respect pentru noi, pentru animale si planeta.