14 octombrie 2024

Sunt eu în ceilalți și ceilalți în mine

Ce înseamnă a dărui și de ce să promovăm aceste acte de dăruire?

De multe ori, avem falsa impresie că noi și ceilalți suntem entități complet diferite. În asta constă și majoritatea suferințelor noastre. Am înțeles recent că fiecare dintre noi își dorește să fie fericit, fiecare dintre noi trece prin momente dificile în viață, fiecare dintre noi suferă. 

Prima probă din competiția SuperBlog 2024 ne invită să povestim despre ce inseamnă a DĂRUI pentru noi. Am fost crescuți, mulți dintre noi, că a povesti prea multe lucruri de bine despre tine este opusul modestiei și înseamnă că te lauzi sau vrei ceva. Mai târziu în viață, am realizat că este importantă intenția cu care promovezi anumite lucruri pe care le faci. Adesea, văd persoane care spun despre lucrurile minunate pe care le fac pentru comunitate și mă las motivată și inspirată de acele acte de dăruire totală. 

Ce vreau să spun este că e mai bine să facem bine și să promovăm aceste acțiuni pentru a atrage și alți oameni să facă la fel în comunitățile lor decât să stăm în banca noastră și să vedem cum doar acțiunile negative sunt mediatizate. Cred că a dărui nu înseamnă doar bani sau lucruri materiale foarte scumpe. Cred că și cei care nu au posibilitatea de a oferi ceva material, au o mare bogăție de resurse interioare pe care le pot oferi celor din jur: compasiune, un zâmbet, o vorbă caldă, încurajare, îndrumare, timp, ascultare sinceră, o îmbrățișare...

Despre mine și cum mi-am găsit scopul care îmi dă energie

Și pentru că proba ne cere să vorbim despre noi, am stat să reflectez când am început eu să dăruiesc și cred că asta s-a întâmplat mai intens din anul 2015. Sunt cadru didactic la universitate și am realizat că studenții au nevoie de mai mult decât a primi informații teoretice și/sau practice de la noi. Au nevoie să fie auziți, să se exprime într-un spațiu sigur și să prindă curaj să zboare pentru a-și atinge potențialul. Așa a luat naștere un cerc de marketing și revista Cronica Studentului. Nu insist asupra proiectelor în sine, ci asupra a ceea ce au însemnat aceste două proiecte cărora m-am dedicat cu pasiune, oferindu-mi timpul, resursele mele de mentor, totul în mod voluntar. 

Feed-back-ul venit din partea studenților care au început să-și deblocheze creativitatea scriind în paginile revistei este recompensa cea mai frumoasă pentru munca mea din acești ani. Am avut și ajutoare, mai ales pe partea de grafică. Am fost întrebată de ce o fac, că revista nu va rezista, că de ce muncesc fără nicio recompensă materială, că nu ajută foarte mult pe nimeni... Dar pentru mine a dărui a avut întotdeauna sens. Dacă o singură persoană se simte mai bine ea cu ea în urma procesului creativ de a scrie în revistă sau în urma lecturării unui articol scris de un student, atunci totul are sens. Niciodată nu putem ști cât de mare este impactul a ceea ce spunem cuiva sau a modului în care ne comportăm față de cineva și mă refer și la lucrurile bune și la cele rele. 

Am avut studenți, care, după ani de zile, mă întâlnesc și îmi spun: Vă mulțumesc pentru că mi-ați dat încredere sau vă mulțumesc pentru că mi-ați dat ocazia să scriu la revistă sau pentru recomandarea făcută... Nu spun toate astea ca să mă laud eu, ci pentru a înțelege că e ușor să ajuți dacă îți propui acest lucru. 

Ușor nu înseamnă că nu există efort pentru că va exista. De multe ori, când auzeam despre impactul pe care l-am avut asupra foștilor studenți, stăteam câte o zi întreagă și meditam la asta... dar ce am făcut așa de special? Alți oameni mă întreabă de unde am atâta energie pentru aceste proiecte. Și mereu le răspund, cu toată sinceritatea, că îmi iau energia din astfel de proiecte pentru studenții mei. Și așa este. Muncești voluntar pentru a dărui, dar după ce ai încheiat, energia vine înzecit către tine. Nu toate tipurile de proiecte de voluntariat ne dau tuturor aceeași satisfacție. 

Predau marketingul organizațiilor non-profit și mereu le spun tinerilor că pot să aleagă un ONG către care se simt ei înclinați. Poate unora le plac animalele, altora să ajute bătrânii, alții poate vor să curețe mediul, alții să ajute copiii la lecții... Suntem diferiți și este OK. Important este să înțelegem că nu suntem chiar atât de diferiți cum credem. Toți suferim, iubim, greșim, ne bucurăm... suntem oameni imperfecți și este atât de minunat. 

Un alt proiect minunat este fondarea unui ONG pe educație împreună cu două foste studente ale mele. Împreună, în ultimii 6 ani, am organizat multe ateliere pe diverse teme: burnout, reciclare, antreprenoriat, risipa alimentară, art-terapie, managementul timpului. A fost o călătorie minunată și ne bucurăm că fiecare dintre participanți s-a simțit bine în mijlocul nostru. 


De la începutul acestui an, am vrut să continui în direcția scopului pe care eu mi l-am creionat și anume acela de a-mi ajuta și mai mult studenții atunci când se confruntă cu diverse probleme. Astfel, mi-am luat certificarea de consilier pentru dezvoltare personală și am început să organizez voluntar ateliere online menite să promoveze inteligența emoțională și să-i ajute pe tineri să comunice mai eficient, să se cunoască pe ei și să își gestioneze mai bine emoțiile. 

Un alt mod în care am crezut eu că pot ajuta a fost să scriu.  Am publicat Scrisori pentru studenții mei, Fluturi negri (scrisă în adolescență dar publicată după 20 de ani) și Un Fluture Alb. Vânzările din aceste cărți au mers către un ONG dedicat copiilor cu autism, iar în perioade scurte, au fost puse gratuit în versiunea online pentru că am convingerea că ceea ce am scris poate ajuta anumiți oameni care traversează aceleași trăiri ca și mine. 

Aș vorbi mult despre ceea ce fac nu pentru a atrage atenția asupra mea pentru că nu am nimic special față de alți oameni, ci asupra puterii pe care fiecare dintre noi o are. Nu e suficient să nu facem rău, e important să începem să facem bine, dăruind celor din jur o parte din noi. Atunci când facem asta, nu devenim mai puțin, ci devenim mai mult pentru că sinele nostru se îmbogățește cu noi valori, noi experiențe. Ne cunoaștem mai bine, învățăm lecții despre ce înseamnă a fi OM și realizăm că noi suntem în ceilalți și ceilați sunt în noi. 

Există multe ONG-uri mari către care puteți să vă îndreptați atenția dacă doriți: Crucea Roșie, Salvați Copiii, băncile de alimente, etc. Am menționat doar câteva, dar, așa cum spuneam, în funcție de personalitatea voastră, puteți alege unul care este aproape de sufletul vostru prin ceea ce face. Eu sunt atrasă de cele pe educație, cele adresate copiilor (fără posibilități sau din centre de plasament) și bătrânilor singuri. Sunt interesată și de partea de reciclare și risipă alimentară, dar elementul comun este pentru mine educația și conștientizarea asupra anumitor probleme. 

Cum putem ajuta?

1. fiind voluntari și oferindu-ne timpul unei cauze în care credem. Poate fi în cadrul unui ONG sau pe cont propriu, fiecare acolo unde este. Pentru mine, a fost în activități pentru tineri (revista, cercul de marketing, ateliere de dezvoltare personală).

2. dacă suntem angajați, putem direcționa până la 3,5% din impozitul pe venitul aferent anului anterior către un ONG (formularul 230)

3. dacă ai o firmă, poți direcționa până la 20% din impozitul pe profit către un ONG. 

4. să ne creăm propriul ONG și să dăruim într-un mod organizat. 

5. donând lucruri care sunt atât de necesare celor aflați în nevoie (mâncare, haine, jucării educative, cărți)

Chiar dacă nu suntem salariați și nu avem o firmă, putem să spunem altora care pot face asta și acesta este un gest foarte frumos, să transmitem informația să ajungă acolo unde trebuie. 

Nu e chiar atât de greu să dăruim, dar presupune să ne stabilim asta ca obiectiv. Nu se întâmplă spontan și viața mereu curge... nu se va opri pentru noi. Astăzi este cel mai bun moment să începem. 

În încheiere, vreau să aduc aminte de tragediile pe care le-am văzut cu toții la televizor: inundațiile din Galați. Chiar dacă părem a fi departe, putem sprijini cu ce putem, dar cel mai important este să diseminăm campaniile frumoase astfel încât să ajungă la cei care pot face mult mai mult. M-am bucurat enorm să citesc despre campania umanitară cu privire la reconstrucția caselor celor afectați. Nevoia de materiale de construcție pentru locuințele afectate din Galați a crescut foarte mult, iar Vindem-Ieftin.ro asigură o gamă variată la prețuri atent negociate. În plus, Depozitele Virtuale au renunțat la adaosul comercial pentru materialele achiziționate în scopul refacerii acestor case avariate.   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ti-a placut? Spune-mi! Imi vei face ziua mai buna.
Nu ti-a placut? Spune-mi! Poate voi imbunatati ceva.
Multumesc! Zambeste! Astazi e o zi frumoasa! :)