25 noiembrie 2020

Brandingul personal și harta vieții

Prin prisma meseriei mele, mi-am dezvoltat în timp un brand personal. Sunt cadru didactic de 13 ani (îi voi împlini pe 1 Decembrie) și am trecut prin mai multe etape. Cred că e important să te gândești la cine vrei tu să fii, cum să fii perceput, cum să te pozițienezi pe harta vieții și asta cât mai devreme. 

Brandingul personal și popularitatea online - experiența personală

Poate că primul gând când vorbim de influencer sau branding personal nu este legat de cadrele didactice. A dezvolta un brand personal și a fi influencer nu înseamnă că vei urmări mereu să vinzi ceva cuiva. De altfel, consumatorul de astăzi este inteligent și nu mai gustă acel tip agresiv de încercare de influențare în mediul online. Așa se întâmplă și cu studenții mei. Am fost determinată de conjuctură și de nevoia constantă de a evolua și a mă adapta noilor tendințe să îmi creez o imagine și să încerc sau mai bine spus să fac tot posibilul să formez tinerii, dincolo de transmiterea de informații. 

Cu studentele mele în drum spre o competiție de planuri de afaceri (eu, spate stânga)


Cu alte cuvinte, la baza brandingului personal trebuie să se afle întotdeauna o misiune și o viziune puternice. Acestea reflectă menirea ta în viață și se aseamănă destul de mult cu misiunea unei firme. Este normal ca pe parcursul vieții, acestea să se schimbe și să te transformi sau să faci un rebranding al persoanei tale. 

Brandurile sunt mai mult decât un simplu nume de produs, ascund în spate un set de valori care pot influența oameni, decizii ale acestora. Așa și cu brandul personal. Unii oameni sunt populari. Majoritatea putem face o diferență în domeniul nostru. Fie că ești blogger generalist sau de nișă, un influencer pe Instagram sau alte rețele sociale sau chiar un simplu profesor, poți influența oamenii. 

Dacă vrei să afli mai multe, poți urma niște cursuri de branding personal care să te îndrume în urmarea celor mai eficiente strategii prin care poți deveni o versiune îmbunătățită a ta și, în funcție de domeniul tău, să devii mai popular în mediul online și nu numai. 

Trăim vremuri în care consumatorul poate deveni un influencer marketing, are nevoie de exercițiu, de pasiune și de creativitate. Pentru mine, blogul este doar o mică parte din ceea ce fac și nu ține de brandingul meu personal. Fac această mărturisire într-o competiție SuperBlog :). Cam ironic, știu. Asta pentru că misiunea și sfera mea de influență sunt în altă zonă. Și sufletul meu, aș spune... Sunt norocoasă și recunoscătoare că am cea mai frumoasă meserie (pentru mine), că fac ceva ce iubesc cu adevărat. 

Eu (stanga) cu studentele mele la finalul unei competiții

Specialist și influencer la catedră

Din 2015, după ce am împlinit 30 de ani, am realizat că nu întineresc și că am nevoie să fac mai mult. Am dezvoltat proiecte extracurriculare pentru studenții mei din pasiune și fără niciun câștig material (Cronica Studentului, o revistă online, ajunsă la aproape 50 numere, editată profesionist, exact ca marile reviste; un cerc de marketing craiovean, un ONG pe educație, fondat împreună cu două foste studente, un club de carte - Vocea cititorului Craiovean). 

Coperțile Cronicii Studentului (ne găsiți pe Facebook)


Unele proiecte au mers mai bine, altele au trebuit adaptate profilului tinerilor. De la dorința de a transmite informații, am realizat că cel mai mult mi se potrivește partea de influencer, de formator de oameni, de mentor. Nu de puține ori, tineri pe care nu îi cunoșteam au venit să îmi spună că au auzit de mine de pe Facebook, că mereu postez informații utile pentru ei. Un alt tânăr a venit la admiterea la master să îmi mulțumească. Am rămas uimită deoarece nu știam că făcusem ceva special. Îi dădusem cu 2 ani înainte o recomandare pentru o companie multinațională unde acum avea o poziție bună. Un alt student s-a simțit motivat să învețe design grafic după ce i-am provocat la proiectul de practică să facă ceva inedit pe partea de marketing educațional. Acum lucrează în domeniu. 

Dacă ne uităm la definiția influencerului, este acea persoană care influențează o anumită nișă prin conținutul postat în mediul online. Totul a început cu aceste proiecte create pentru studenți și cu prezența mea online, cam la orice oră din zi și noapte (între timp, am realizat că timpul personal este și el important). Mă bucur că pot face o diferență în mediul meu de lucru și cred că e important să existe influenceri marketing și pe zona de educație. Marketingul educațional prinde contur și fetele mele (a se citi studentele mele) au participat cu o temă pe acest subiect la olimpiada națională a economiștilor în formare. 

Și pentru că nu vreau să mă lungesc foarte mult și pentru că acest articol mi se pare cam lăudăros (deși nu e asta intenția), o să închei cu menționarea cărții mele, Scrisori pentru studenții mei, apărută în 2019 în magazinele online (Google și Apple Books, Kobo, Scribd). 



A fost o încununare a experienței mele de peste 10 ani la catedră - despre ce înseamnă să fii sau măcar să încerci să fii un influencer pe zona educației. Este transpunerea brandului meu personal în paginile acestei cărți dedicate studenților mei din trecut, prezent și viitor. A fost nevoie de curaj pentru că, atunci când vrei să fii autentic, trebuie să îți dai jos măștile și să fii tu, vulnerabil și descoperit. 

Închei prin a spune că fiecare poate să aibă un brand personal. Avem nevoie de o misiune, de principii etice, de încredere și de pasiune. Important e să alegem domeniul care scoate ce e mai bun din noi, domeniul în care putem face o diferență în comunitate, domeniul care ne pune pe harta vieții.