18 octombrie 2018

Drumul spre independența financiară

Cu toții ajungem într-un punct în care ne întrebăm cum să faci bani? Și repede dacă se poate, și fără prea mult efort. Poveștile de viață ale altora ne-au învățat că banii care vin repede, pleacă repede. Ca atare, BCR a inițiat un proiect de educație financiară, Școala de Bani, prin care oricine poate să înțeleagă modul în care se poate obține mult dorita independență financiară


Sunt convinsă că drumul spre acest obiectiv financiar pleacă de la educație. Cunoașterea înseamnă putere și bunăstare. Plecând de la experiența mea personală și de la cunoștințele economice acumulate până acum, vă prezint câțiva pași care pe mine m-au ajutat să fac economii și să îmi ating câteva obiective.

1. educația începe din familie. Dacă nu îți înveți copiii că banii se câștigă prin muncă și că sunt o resursă limitată, nu vor înțelege valoarea lor. Pentru ei, vor fi doar o hârtie cu care pot obține ceea ce doresc, într-un mod rapid. Și când nu o vor mai putea face, vor deveni frustrați, unii ajungând chiar la colaps financiar sau depresie. 

2. educația continuă și în școală, mai puțin în sistemul preuniversitar, deși ar trebui, și mai profund în sistemul academic economic. Desigur, există și inițiative private care trebuie promovate pentru a crește nivelul de informare în rândul cetățenilor. 

3. Teoria nu ajută foarte mult, trebuie să înveți concret că veniturile sunt limitate, și așa trebuie să fie și cheltuielile, dacă nu vrei să fii îndatorat. E important să înveți să îți faci un buget personal, fie și într-o agendă sau într-un Excel. 

4. Prioritizează! Nu toate cheltuielile au același nivel de prioritate. E important să plătești la timp ratele, curentul, gazele și alte utilități și apoi să te gândești la cum să îți reinnoiești garderoba. Am citit o chestie foarte faină în cartea lui Robert Kiyosaki - Ce este educația financiară... de fapt?. Autorul spunea că, dacă în fiecare lună, îi pui pe alții pe primul loc și doar la final pe tine, nu vei fi niciodată un om bogat. Și aici vine sfatul 5. 

5. Economisește lunar pentru un vis! Cu alte cuvinte, Kiyosaki spune că, în fiecare lună, trebuie să pui o sumă de bani deoparte, ca și cum tu ai fi cineva căruia trebuie să îi plătești o rată. Dacă nu faci asta și începi cu celelalte plăți, este posibil să nu mai ajungi niciodată la tine și la visul tău. La început, am fost puțin sceptică. Am crescut într-o familie în care mai întâi se achitau datoriile, se puneau bani deoparte pentru mâncare și alte necesități curente și, la final, dacă rămânea ceva, se punea deoparte sub formă de economii. Nu m-am gândit niciodată că lucrurile pot fi și inversate. Întâi economisești și apoi rezolvi restul aspectelor. E o chestie de optică, important este să fii consecvent, să îți onorezi promisiunile, față de tine și față de alții. 

6. Găsește un vis. Am auzit cu toții îndemnul Dream big! Dacă nu ai un vis, nu ai pentru ce să lupți. Unii nu visează de teama că nu li se va îndeplini niciodată visul. Dar dacă nu visăm, nu vom reuși să punem în mișcare resorturile necesare atingerii acelui țel. Nu înseamnă că trebuie să stabilim țeluri copleșitoare, dar măcar din ce în ce mai mari. Când eram mică, economiseam alocația pentru a-mi cumpăra cărți. Când am luat bursă în facultate, economiseam pentru cărți și să îmi iau un ceas de mână (primul meu ceas). Când m-am angajat, am economisit pentru un laptop. Anii au trecut, am mai obținut o bursă de studiu și am cumpărat mobilă nouă și o mașină second hand. Nu aș fi visat atunci că, într-o zi, voi avea o mașină nouă, chiar și cu credit. Dar acum, am reușit! Am economisit, am visat și nu m-am mulțumit în starea actuală a lucrurilor. 

7. Ai încredere în potențialul tău. Cum spunea Steve Jobs în renumitul discurs de la Stanford University, Don't settle! Investește în tine, în educația financiară inclusiv, indiferent de vârsta pe care o ai! Educația poate deschide noi drumuri și te poate ajuta să îți atingi visurile. 

Articol scris pentru SuperBlog2018

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ti-a placut? Spune-mi! Imi vei face ziua mai buna.
Nu ti-a placut? Spune-mi! Poate voi imbunatati ceva.
Multumesc! Zambeste! Astazi e o zi frumoasa! :)