30 martie 2020

Am deschis, vă așteptăm!

Eu și prietenul meu suntem vegani din 2017 și mereu am visat să deschidem un restaurant vegan. După prima săptămână, am observat că pagina noastră de Facebook avea doar câțiva fani și mesajul nostru, Am deschis, vă așteptăm, părea să nu ajungă la nimeni. Am fost cam dezamăgiți dar am realizat că noi suntem pasionați de partea de producție alimentară, dar nu avem habar despre consultanța în marketing. Am realizat că trebuie să apelăm la o agenție de publicitate pentru a primi sprijin și a ne promova eficient serviciile. Nu știam nimic despre SEO și Google Ads, care sunt atât de necesare pentru a ajunge cunoscuți oamenilor. 

Sursa: Pixabay, gratuită fără atribuire necesară, inclusiv comercial


Pe lângă cursurile la care ne-am înscris pentru a invata mai multe, am fost atrași și de alte servicii oferite. Practic îți pun la dispoziție servicii integrate de marketing care să te ajute în construirea unui brand de succes. Mi-a plăcut asta și eram convinși că un produs bun împreună cu un marketing bun reprezintă soluția pentru noi. Pe măsură ce învățam lucruri noi, realizam că e bine să apelezi la cei specializați în asta care au experiența necesară. Investiția în marketing este una care merită și pe care ți-o vei recupera prin vânzări. 

Au trecut lunile și deja ne bucuram de numărul tot mai mare de clienți și de comenzi online. Acum eram prezenți pe un site propriu, pe social media și aveam chiar și un canal Youtube unde provocam fanii să vină cu idei noi pe care să le introducem în meniu. 

Eram mai bine indexați pe Google și lansasem și campanii pe Google și Facebook. Numărul fanilor noștri a crescut impresionant, iar printre clienți regăseam nu doar vegani, vegetarieni, oameni care țin post, ci și oameni care voiau un mod de viață mai sănătos sau pur și simplu le plăceau meniurile noastre. 

Mixul de marketing inlude pe lângă produsul sau serviciul oferit, și partea care ține de prețuri, distribuție, dar și promovare. Sunt multe afaceri geniale care dau greș doar pentru că nu au avut o campanie bună de marketing. Asta nu înseamnă că, dacă ai un produs prost, marketingul te poate salva. Dar fără marketing, cu siguranță dai greș. Cred, de asemenea, în specializarea muncii și ca fiecare să facă ceea ce știe mai bine. De aceea noi gătim și lăsăm specialiștii să se ocupe de partea noastră de marketing, așa cum contabilii se ocupă de partea lor. E greu să le faci pe toate bine și de aceea trebuie să delegi sarcini. 

Chiar dacă marketingul de calitate costă bani, dacă nu apelezi la o agenție de publicitate care știe ce face, asta te-ar putea costa mai mult pe viitor. Marketingul trebuie privit ca o investiție. În același timp, trebuie să continui în permanență să satisfacii clienții prin celelalte elemente ale mixului de marketing: produse și servicii de calitate, prețuri competitive și accesibilitate a produsului prin rețeaua de distribuție. 

Stai acasă!

Chinezul sau China-Birta a lansat un ghid al cumpărătorului în vremea Corona. La invitația lui, în cadrul inițiativei #AsteaAsaSeFac, vă pun mai jos un infografic și cele 8 sfaturi bune de urmat în aceste vremuri. 


  1. Evită transportul public pe distanțe mari și fă-ți cumpărăturile de la magazinul de pe lângă casă.
  2. Nu ieși în public decât dacă chiar trebuie!
  3. Sunt mulți oameni în magazinul ăla din vecini? Așteaptă liniștit afară, pănă se mai golește, la cel puțin 1 metru distanță față de ceilalți;
  4. Când îți alegi produse neambalate, pune-ți neapărat mănușile alea din plastic de la magazin, pe care să nu uiți să le arunci la coș imediat ce termini treaba; așa te ferești de neplăceri și pe tine, și pe alții;
  5. Cumpără doar strictul necesar, magazinele au destulă marfă în depozit și se aprovizionează întruna;
  6. Dacă poți, evită plata cu bani cash; cardul te expune mai puțin la viruși;
  7. Și când pleci, și când revii acasă, spală-te pe mâini cu apă și săpun, câte cel puțin 20 de secunde.
  8. Curăță-ți des telefonul, dar nu cu spirt sau clor care ți se poate strecura printre taste și te lasă fără jucărie, ci cu un șervețel antibacterian.

Recunosc că fac toate cele de mai sus și multe altele și tot am impresia că nu fac destul. Este posibil să fim infectați și să nu știm. Dacă sunt tânără și nu am comorbidități, cel puțin nu unele de care să știu, mă gândesc că șansele de a face o formă severă sunt mici. Asta însă mă responsabilizează foarte mult față de părinții mei de peste 65 de ani și de bunica mea de 85 de ani. Ei sunt în vârstă și au cel puțin câte 2-3 afecțiuni cronice. 

În această perioadă stau acasă și respect toate restricțiile autorităților. Și, chiar dacă nu erau impuse prin ordonanța militară, mă izolam și chiar începusem. Nu e ușor, dar e necesar și vital.

Ies doar la cumpărături și doar o dată pe săptămână. Din momentul ieșirii din casă, nu îmi ating cu niciun chip fața. Pentru situații de urgență, am în permanență un gel dezinfectant mic în geantă. Îl folosim după ce atingem coșul de cumpărături pentru a nu contamina și alte lucruri. 

Plătesc doar cu telefonul prin contactless și nu am mai folosit bani numerar de 3 săptămâni. Nu fac provizii exagerate, ci doar necesarul de mâncare pentru 7 zile, astfel încât să nu fie nevoie să vin iar. Merg la un supermarket aproape de mine, de preferat pe picioare pentru a face mișcare și a lua puțin aer pentru că stau la bloc și izolarea are un impact puternic asupra psihicului nostru. 

La supermarket, păstrăm distanța de 2 metri față de ceilalți și, ultima oară când am fost, toată lumea respecta. Din acest motiv, coada ieșise din parcare până în stradă. Cei de la pază lăsau un număr limitat de oameni înăuntru. În interior, e bine să mergi cu o listă clară în minte pentru a nu pierde foarte mult timp învârtindu-te. De asemenea, e important să iei lucruri care nu se alterează foarte ușor și să nu uiți nici de produsele de igienă. 

Noi suntem vegani și încercăm să căutăm rețete sănătoase, nutritive dar și cu minim de ingrediente pentru a evita risipa alimentară. În interiorul magazinului, încercăm să păstrăm distanța față de ceilalți oameni. Din fericire, la case, angajații sunt protejați și au un panou de plexiglas în față care te protejează și pe tine și pe ei. Plătesc cu telefonul și gata, în maxim 30 minute scap din magazin și am alimentele necesare încă unei săptămâni. 

Insist ca fiecare să cumpere strictul necesar pentru ca și alți oameni să poată avea acces la produse și să nu declanșăm creșterea prețurilor. Într-o economie de piață, prețul se modifică în sus dacă există cerere foarte mare. Să avem grijă de noi toți. Pe cât posibil, cumpăr produse locale gândindu-mă că poate contribui puțin la continuitatea activității producătorilor locali. 

Afară, lăsăm coșul, ne dezinfectăm cu gelul dezinfectant și plecăm spre casă. Acolo, nu atingem nimic, mergem la baie și ne spălăm minim 20 de secunde cu apă caldă și săpun. Nu uităm să ștergem telefonul, geanta și clanțele cu dezinfectant sau șervețele antibacteriene. 

În acest fel, minimizăm riscul pentru că niciodată nu ai de unde să știi ce ai omis. E greu, dar trebuie să stăm acasă cât mai mult și să facem tot ce ține de noi pentru a fi sănătoși noi și părinții noștri.