13 martie 2017

Let's play Innovation Game

Predau Simulări manageriale studenților mei de la Management și obiectivul meu este să îi fac să aibă încredere în potențialul lor antreprenorial. Anul trecut, am participat la o competiție internațională și una dintre echipe a luat Premiul I. Căutăm în permanență soluții pentru a-i atrage pe studenți și a-i face să simtă gustul propriei afaceri. Este ușor să le vorbești despre francize, startup-uri, management, leadership, concurență, monopol sau oligopol și alți termeni care sună interesant, dar cu care nu rezonează. Un joc decizional îi poate ajuta să simtă cum e să ia decizii: de la angajarea personalului, până la achiziția de marfă sau stabilirea prețurilor de vânzare. Dacă îi întreb ce pasiuni au în timpul liber, mulți îmi spun că se joacă jocuri de strategie sau jocuri multiplayer. E ușor de înțeles de ce eu și colegii mei căutăm în permanență idei de stimulare a interesului studenților pentru antreprenoriat. 

Mi-a venit o idee și mi-am ascultat instinctul. I-am contactat pe cei de la Francize.ro și le-am prezentat ideea mea: să facem un soft de simulări manageriale axat pe dezvoltarea unei idei de afaceri. A fost cu bătaie lungă propunerea mea, deoarece ei nu se ocupă de softuri educaționale, ci de sprijinirea antreprenorilor care vor să investească într-o franciză
La întrebarea lor sceptică, de ce să creăm un soft pentru francize, le-am spus că avantajele față de un startup sunt numeroase: 
1. accesul la un brand cunoscut, deja testat; 
2. riscuri mai mici, beneficiind de expertiza și know-how-ul francizorului; 
3. asistență tehnică și comercială oferită de francizor, acesta având tot interesul în dezvoltarea rețelei de francizați și în menținerea renumelui brandului respectiv;
4. autonomia francizatului. Acesta este o entitate distinctă, nu un angajat al francizorului. 
5. francizorul se ocupă de promovare, de care beneficiază întreaga rețea de francizați.

În plus, există francize simple, cu un cost inițial destul de mic, dar care și-au dovedit eficiența la nivel internațional. Alegând o astfel de franciză, ai marele avantaj de a avea deja o imagine bine conturată în spate. Și cum nimic nu poate convinge oamenii mai bine decât joaca, apreciez că o simulare managerială pentru studenți este o modalitate bună de a pune bazele unor francize profitabile în România. 

Le-am prezentat și o schiță a modului în care văd schema logică a softului și le-am spus că eu și colegii mei din departamentul IT suntem hotărâți să colaborăm și să găsim o soluție din care am avea toți de câștigat: cadre didactice, facultate, studenți, Francize.ro și comunitatea în ansamblu. Poate sunt visătoare, dar nu așa se spune? Dream big, work hard, never stop believing that anything is possible. 

Grafic - creație proprie, Lect.dr. Silvia Puiu

După o perioadă, jocul a fost creat într-o variantă beta, urmând să fie testat de cadrele didactice și de studenți. A trebuit să facem echipe mixte (un profesor și doi studenți). 

În momentul în care se lansa jocul, trebuia să ne alegem domeniul francizei - Retail, Food and beverage și Servicii, apoi tipul de franciză. Eu și fetele mele (adică studentele mele) am ales franciza Coffee-Bike, pentru că ne place cafeaua și suntem comode. În plus, lor le place să pedaleze. Poate vă întrebați de ce conta, fiind doar un joc. Dar noi credeam în afacerea noastră și eram hotărâte ca la finalul competiției, să avem cel mai mare profit. 


Cei de la Francize.ro ne-au ajutat la dezvoltarea jocului destul de mult: au venit cu ideea de titlu (Innovation Game) și cu expertiza lor pe partea de francize din care jucătorul putea alege. Fiecare tip de franciză avea o detaliere a nivelului investiției și redevențelor. 

De ce am ales noi Coffee-Bike? 

Jocul ne punea la dispoziție tot felul de materiale, pe care puteai să le citești sau nu, dar noi eram silitoare, așa că am citit tot și după aceea, am început distracția în joc. Ghidul investitorului într-o franciză ne explica detaliat cei șase pași pentru selecția unei francize. Primele etape, înainte de semnarea contractului, vizau o documentare minuțioasă. Am ales Coffee-Bike după ce am comparat diverse domenii, diverse francize, în termeni de costuri și beneficii. 

Avantaje în favoarea Coffee-Bike:

1. investiție mică: 10000-25000 euro.
2. taxa de intrare pentru prima franciză: 2490 euro, următoarele fiind doar 990 euro.
3. contribuția la bugetul de marketing și redevențele de 2,5, respectiv 6 cenți pe produs (exclusiv pentru cele pe bază de cafea). Aici e o chestie faină, pentru că poți vinde și produse de patiserie, ceai sau sucuri naturale, însă pentru acelea nu plătești. 
4. nu ești dependent de un spațiu anume, fiind mobil și flexibil. Poți să îți pui bicicleta într-un mall, la un târg, etc., după obținerea autorizațiilor necesare, desigur.
5. funcționează fără conectare la rețeaua de apă și electricitate, are o capacitate de 100 cafele/oră.
6. blend propriu de cafea (Caferino) și asigurare traininguri pentru barista.
7. suport pentru organizarea de evenimente și campanii de promovare în plan local. 

Ca să înțelegem mai bine spiritul francizei Coffee-Bike, am urmărit niște oameni reali, din alte țări, care ne-au inspirat: li se citea pasiunea și entuziasmul pe chip. Nu exagerez deloc dacă spun că păreau plini de viață și acesta era doar un al doilea job, unul de plăcere. Vă las să-i urmăriți: 


Pe lângă avantajele inerente acestei francize, fetele erau atât de entuziasmate că nu mai conteneau: Doamna, în Craiova, nu există așa ceva sau nu trebuie să plătim chirie, sau cine nu iubește cafeaua? să vedeți ce bine prinde în preajma facultății și spre seară, o mutăm la cămin :) 

Erau atât de prinse în joc și eu la fel, încât ne și vedeam administrând o astfel de franciză în realitate. Idealul oricărui francizat ar trebui să fie masterfranciza. Aceasta presupune exclusivitate teritorială, posibilitatea de a avea sub-francizați, dar și strategii de dezvoltare bine puse la punct, care implică și costuri mai mari. 

La finele competiției, echipa mea și a fetelor a ieșit pe primul loc. Mă bucuram mult pentru ele, pentru că trăiseră un pic din viața unui antreprenor. Fiecare echipă a prezentat strategia pe care a avut-o în joc. A noastră arăta cam așa:
1. pasiune
2. entuziasm
3. cafea pentru a rezista weekendului în care a avut loc competiția Innovation Game 2017 :) 
4. analiză minuțioasă asupra afacerii: concurență, cerere, nevoi, clienți. Apoi am identificat punctele slabe ale concurenței, nevoile nesatisfăcute ale băutorilor de cafea și am creat un portofoliu de produse. 
5. deși concursul a durat doar un weekend, fetele au făcut o cercetare online pe Facebook, pentru a identifica profilul consumatorului.
6. realizarea unei matrice SWOT, cu punctele forte, slabe, oportunitățile și amenințările. 

Am rămas uimită: toate conceptele predate în facultate le păreau acum utile, la îndemână și vorbeau întruna că vor să își deschidă o afacere, o franciză, că au citit și despre programul Start-Up Nation Romania. 

Conducerea facultății, împreună cu reprezentanții Francize.ro au oferit diplome tuturor participanților și premii pentru studenții din echipele câștigătoare. La finele zilei, eram recunoscătoare pentru chipurile entuziasmate ale studenților mei, pentru pasiunea cu care lucraseră într-un joc virtual și nu puteam decât să îmi imaginez viitorul lor ca antreprenori. Am adormit cu gândul la cafea și mi-am promis să învăț să merg pe bicicletă :) 

*** Acest articol a fost scris pentru Spring SuperBlog 2017, dar este inspirat din activitatea mea de cadru didactic, iar experiența pe care am trăit-o alături de studenții mei într-un concurs internațional de simulări manageriale mi-a servit ca sursă de inspirație. Studenții s-au clasat pe locul I la nivel internațional.