10 noiembrie 2016

Doar eu, 5 lectii și 10 principii

Cine sunt? Ce mă definește? Mă pot schimba?

Cu toții ajungem într-un punct al vieții, în care începem să ne punem foarte multe întrebări și să ne împotmolim la răspunsuri. Doresc să vă împărtășesc anumite lecții și principii de viață pe care eu le-am trăit. Posibil să fie banale pentru alții, dar pe mine m-au ajutat. Mă uit cu emoție la MINE, cea din viitor, nu știu cine voi fi, cine voi deveni, dar vreau să fiu mândră de mine, cea din trecut, să mă accept, în ciuda cicatricilor, care rămân în fiecare dintre noi, ascunse undeva în subconștient. 

Lecția I: O viață sănătoasă începe cu iubirea de sine! Dacă ne iubim și ne respectăm suficient de mult, dacă ne considerăm trupul și mintea asemeni unor temple, cu siguranță vom avea grijă și de modul în care mâncăm, dormim sau ne mișcăm. 

Când eram adolescentă, țineam diete foarte stricte, lipsite de echilibru. Desigur, m-am ales cu gastrită și probleme de sensibilitate și acum, la peste 15 ani de atunci. Acesta este motivul pentru care, dacă stau nemâncată prea mult, am dureri foarte mari de stomac. 

Dar problema nu era că țineam eu regim, problema era că nu mă iubeam și asta mă întristează. Iubirea de sine se învață, iar părinții trebuie să fie atenți la ceea ce se întâmplă cu proprii lor copii. Adolescentă fiind, eram înconjurată de fete cu o altă fizionomie decât a mea și, pentru că ele erau mai slabe, eu mă vedeam supraponderală și urâtă. Nu era așa, dar eu nu vedeam asta. Este dificil să vorbești despre tine și să te dezvălui celorlalți ... 

La 20 de ani, am avut alte probleme și o doamnă doctor m-a privit și mi-a spus: "Trebuie să înveți să te iubești! Strânge-te singură în brațe!" Au trecut mai mult de 10 ani, dar nu pot uita cuvintele ei și nici cât de dificil este să ai 20 de ani! 

Lecția II: Avem nevoie de pasiuni pentru a duce o viață sănătoasă! 

Spre 30 de ani, am început să îmi privesc părinții mai atent. I-am văzut cum îmbătrânesc, au tot mai multe probleme de sănătate, multe dintre ele din cauza vieții lipsite de echilibru. Nu mă refer la cine știe ce vicii ale lor, ci la alimentație și starea psihică. 

Un om, care are grijă de starea lui de spirit, este mai fericit. Tata a trecut prin momente dificile, sănătatea lui s-a înrăutățit după ce și-a pierdut locul de muncă de o viață. De ce povestesc asta? Tata e modelul meu în viață, cel căruia îi datorez cine sunt ... Dar, o dată ce s-a văzut disponibilizat, a rămas fără scop. Nu avea pasiuni, era un om tradiționalist, serviciu, masă, televizor, familie ... Dacă ar fi avut niște hobby-uri, cu siguranță timpul ar fi trecut altfel și zâmbetul nu ar fi dispărut de pe chipul lui. 

Lecția III: Iubește semnele bătrâneții, sunt un privilegiu! 

Tot la pragul de 30 de ani, pe care l-am trecut, am realizat că îmbătrânesc. Am văzut în părinții și bunicii mei că a fi bătrân este un privilegiu, pe care unii nu îl au. Așa că mi-am privit cu indulgență trupul, chipul și am decis să îl accept și să învăț să mă iubesc din nou, pe mine, o versiune mai echilibrată decât puștoaica nesigură de la 20 de ani. 

O bătrânețe plăcută se datorează unei vieți echilibrate în toate domeniile. Nu este suficient să ne iubim, să avem pasiuni, toate acestea trebuie completate de odihnă (activă și pasivă), mișcare în aer liber, hidratare corespunzătoare și o alimentație ponderată

Lecția IV: Alimentația echilibrată este dependentă de starea psihică. 

Acum câțiva ani, mi-am schimbat stilul de viață complet, pentru aproape doi ani. Făceam zilnic sport și aveam o dietă hipocalorică (1200 kcal.), singura care a funcționat la mine, deoarece îmi permitea să mănânc ce vreau, dar ponderat. Slăbisem aproape 20 kg ... Apoi, au urmat multe întâmplări nefericite (oameni dragi pierduți sau foarte bolnavi), care și-au pus amprenta, în mod negativ, asupra mea. Am reînceput să mănânc haotic, să mai renunț la mișcare și s-a văzut, am recuperat o mare parte din kilogramele pierdute. 

Am conștientizat asta și am început să iau măsuri ... baby steps, dar, atâta timp cât înaintez, este bine! Am început să renunț la produse nesănătoase și să fac mai multă mișcare (mi-am luat o bicicletă magnetică). Acum sunt în proces de revenire la stilul de acum câțiva ani, când, pentru a mă încadra în dieta de 1200 kcal., alegeam multe fructe, legume, pește, lactate și cereale

Exemplu de meniu
Mic dejun: iaurt degresat cu cereale sau musli de la Sano Vita. Pentru un plus de savoare, adăugam și un praf de scorțișoară, cunoscută pentru reglarea glicemiei și intensificarea arderilor. Deși sunt mai sănătoase cerealele simple, fără adaosuri, sunt o pofticioasă, așa că mie îmi plac foarte mult Musli crunch cu oligofructoză și Musli cu fructe


Pentru prânz și cină, preferam grătar de pui sau pește, cu legume simple, salată sau doar supe. Aveam două gustări pe zi: fructe, iaurt sau baton cu cereale. Am renunțat la zahăr, ulei, sucuri carbogazoase și foloseam doar pâine din secară (2 felii/zi), care este mai sățioasă. 

O dietă bazată pe cereale, bogată în fibre, nu numai că îți dă energie și îți asigură vitaminele și mineralele de care ai nevoie, dar are și savoare. Și aici pot menționa o a cincea lecție - aceea a obișnuinței. 

Din păcate, oamenii se obișnuiesc și cu lucrurile bune, dar și cu cele rele. Cu alte cuvinte, poți învăța să te hrănești sănătos, să te obișnuiești și să îți placă și să nu înțelegi cum puteai mânca toate prostiile înainte. Dar și opusul este la fel de adevărat: mănânci hrană nesănătoasă, te obișnuiești cu ea și te întrebi cum de ai reușit înainte și acum nu poți renunța la obiceiurile nesănătoase. 

Nu trebuie să credem în ce ne spun cei din jur, trebuie să ne oprim puțin, chiar dacă doare, și să ne ascultăm. Probabil sunt mai multe lecții pe care ar fi trebuit să le învăț, dar prima dintre ele (cea a iubirii de sine) îmi șoptește să accept că mai am multe de asimilat, fizic și psihic. 

Sintetizând, o viață sănătoasă, echilibrată și împlinită se poate transpune, cel puțin pentru mine, în 10 principii de bază

1. Iubește, acceptă, respectă! Începe cu tine, exersează și aplică și asupra celorlalți! 

2. Îmbrățișează! Începe cu tine, nu e nimic ciudat în asta. Studiile au arătat că, pentru o dezvoltare armonioasă, avem nevoie de 8-12 îmbrățișări pe zi. 

3. Dezvoltă-ți pasiunile, învață ceva nou, socializează! Fă ceea ce îți place, chiar dacă ești stângaci și alții poate vor râde de tine. 

4. Învață să iubești faptul că îmbătrânești, este un privilegiu

5. Alimentația trebuie să fie ponderată, dar nu este simplu să spui doar fructe, legume, lactate, cereale, etc. Este mult mai complex totul. Alimentația este un element într-un sistem interdependent. Poate fi afectată de starea psihică, de obiceiurile noastre (uneori neconștientizate). Prin urmare, începe cu starea psihică, apoi conștientizează ce nu faci bine și ce ar trebui să faci și iubește-ți pașii mici, acceptă când renunți, dar continuă să mergi. Mersul ne ține în viață! 

6. Sportul și hidratarea nu sunt doar cuvinte. Omul este apă în cea mai mare parte, deci are nevoie să se hidrateze. Apoi, nu suntem făcuți să stăm doar în poziția șezând în fața unui computer, ci să mergem, să alergăm, să ne mișcăm, de preferat în aer liber. 

7. Odihnește-te, activ și pasiv! Odihna pasivă este atunci când dormim și este foarte bine să avem cele 8 ore de somn. Dar, cu toții am simțit epuizarea nervoasă, în ciuda faptului că dormim suficient. Aici intervine odihna activă, atunci când facem ceva ce ne energizează: citim, ne jucăm cu familia, ascultăm muzică, scriem, facem o rețetă nouă pentru a obține zâmbetul cuiva drag :) 

8. Zâmbește, râzi, dă-le dovezi de tandrețe celor din jur! Ajută la crearea unei stări de bine, care se reflectă, apoi, în modul în care trăim. Devenim mai fericiți! 

9. Fii recunoscător pentru ceea ce ți se întâmplă, mulțumește și nu ține doar pentru tine sentimentele frumoase! Ai văzut, auzit, citit ceva drăguț la cineva? Îți place cum îi stă părul colegei de la birou? Nu te teme că vei părea ciudat, fă complimente dacă sunt sincere! Totul se întoarce ca un bumerang în favoarea ta. Nu sunt doar cuvinte citite în cărțile de dezvoltare personală, le-am trăit, le-am simțit! Cu cât ești mai recunoscător pentru ceea ce ai, pentru cine ești, cu atât îți oferă viața mai mult. 

10. Iubește pasional, indiferent câți ani ai! Cred în iubirea dincolo de orice bariere, fizice sau psihice. 

Nu știm ce ne rezervă trecerea timpului, dar nu uita să trăiești aici și acum, pentru că doar asta avem. 

Oriunde ai fi acum, dragă cititor, într-un moment de bucurie sau de tristețe, în fața unui laptop, cu o cafea în mână sau pe o bancă, într-un parc, la universitate sau la birou, oprește-te o clipă ... respiră adânc, închide ochii și spune-ți: Astăzi e o zi minunată! Zâmbește și du cu tine zâmbetul, pe strada următoare, la cursul următor, în biroul vecin ... 

Articol scris pentru SuperBlog 2016