30 ianuarie 2017

De ce nu l-am citit pe maretul Tolstoi mai devreme?

De mica, am iubit literatura rusa. Sunt fascinata de ea: Dostoyevsky, Ostrovsky, Gorky, Turgheniev, Gogol. Pe Tolstoi l-am evitat ... imi intrase in cap ca Razboi si pace nu e bun. Nu aveam o baza, ba chiar tatal meu, pe care l-am avut mereu ca model, imi spusese ca l-a citit. Acum stiu de ce nu am citit: cuvantul razboi imi inspira ceva neplacut si ma gandeam ca e scrisa ca manualele plictisitoare de istorie. 

Acum am terminat cele 4 volume din Razboi si Pace (vreo 2000 de pagini) si imi dau seama ca Tolstoi e genial. Romanul este o fresca a vremurilor, o saga a poporului rus, dar ceea ce e original la Tolstoi este amestecul de date obiective, istorice, cu cele filosofice si eseistice. Practic, romanul nu se incheie cu povestea personajul, ci insira zeci de pagini despre mersul istoriei. 

Am realizat ca acest roman e util oricarui pasionat de istorie, dar am inteles cat de plictisitoare sunt lectiile de istorie din scoala.... sau asa au fost cand am terminat eu. Imi era greu sa retin date, pentru ca toti oamenii din istorie erau departe de mine. Pe cand, atunci cand vezi un film sau citesti o carte, devii pe masura ce trec paginile, parte din istorie. 

Recomand aceasta carte si inteleg mai bine sistemul finlandez pilot bazat pe teme si nu pe discipline. Istorie-literatura-filosofie-psihologie-sociologie-matematica-statistica.... Gasesti chiar si o formula in minunatul roman al lui Tolstoi. 

O gasiti pe Elefant cu 50% reducere: