22 octombrie 2016

Casa străbunicului

Străbunicul meu s-a născut în 1910, pe 5 ianuarie. Îmi amintesc și acum ziua aceea tristă, în care am aflat că nu mai este printre noi. Find singurul strănepot pe care l-a avut și având o relație specială, mi-a lăsat moștenire casa lui, o casă veche, cu etaj, istorie și mister ascunse în scândurile prăfuite. 

Poză personală
Inițial, m-am gândit să o vând, dar, cu schimbarea legii, aveam nevoie de un certificat energetic, iar casa străbunicului era, cu certitudine, în clasa G. 
Din lipsă de timp, chef, nici eu nu știu de ce, am crezut că e imposibil să găsesc un certificat energetic ieftin și rapid. Așa că, timpul a trecut și, astăzi, am decis că nu mai vreau să o vând. Vreau să o reabilitez și să îi păstrez aerul de casă țărănească. Știu că străbunicul meu ar fi mândru!

Am început să caut informații legate de prețul auditului energetic și am găsit soluția perfectă: rapidă, ieftină și comodă.  Casa nu oferă confort, iar cheltuielile de întreținere sunt foarte ridicate acum. Se simte cum bate vântul, deoarece ferestrele nu sunt etanșe, sobele sunt vechi, instalația casei (energie și apă) este depășită. 

Înainte să contactez specialiștii, m-am documentat puțin, deoarece voiam să găsim, împreună, cele mai bune soluții pentru ca locuința străbunicului să rămână o casă tradițională, dar mai confortabilă și cu un consum energetic superior.

Mă gândesc la următoarele 10 soluții, despre care auditorii energetici atestați gradul I vor ști să îmi spună dacă pot fi implementate sau nu:

1. izolare termică pereți exteriori și schimbare tâmplărie exterioară

2. plăci de izolare pod și subsol (străbunicul are un beci în care îi plăcea să țină vinul, nucile și dovlecii)

3. terasa (fiind o casă cu etaj) va fi modernizată sub forma unei terase grădină și va rămâne deschisă, pentru menținerea aspectului rustic

4. ferestre și uși exterioare din lemn stratificat, care să păstreze aspectul de vechi

5. montarea unor obloane exterioare la ferestre. O altă particularitate a casei, care aș vrea să rămână neschimbată (ca idee), este ușa dublă de la intrare. 
Mereu mă fascina când eram mic și trebuia să deschizi două uși, una după alta, precum păpușile rusești.

6. grilă reglabilă pe tâmplăria termoizolantă pentru asigurarea aerului proaspăt

7. montarea unor panouri solare sau a unei pompe de căldură. Sunt curioasă ce mă vor sfătui specialiștii, pentru că aici părerile sunt împărțite.

8. Becuri LED, fiind considerate a fi cu 40% mai economice decât becurile economice, dar și aparatură electronică și electrocasnică din categoria A+++

9. Prize programabile, pentru că produsele aflate în priză, chiar dacă sunt stinse, tot consumă. Încărcătoare, televizoare, radiouri, console, etc.

10. hidroizolația beciului de care străbunicul meu era foarte mândru, pentru a evita infiltrațiile

M-am documentat, dar nu sunt un auditor energetic autorizat, așa că nu îmi rămâne decât să îi contactez pe cei care se pricep și să obțin un raport de audit energetic, care să îmi permită realizarea unei case de vis, în care să îmi petrec vacanțele și, mai ales, sărbătoarea Crăciunului, care îmi amintește cum mă cocoțam în patul străbunicului, să ascultăm colindătorii. 

Nu e ușor, dar e un proiect pentru care vreau să lupt! 
Protejează și tu mediul prin alegerea soluțiile economice și folosirea rațională a surselor neregenerabile. 

XXX
Articol scris pentru SuperBlog2016
PS: Datele de identificare ale străbunicului au fost modificate, din respect pentru memoria lui!